Forest Bathing

Forest Bathing oftewel Shinrin-yoku.

Waarschijnlijk heb je zelf wel eens ondervonden dat je rustig wordt als je in het bos loopt. Dat als je het druk hebt, je behoefte hebt om even naar buiten te gaan om je hoofd leeg te maken.
Nu blijkt ook uit onderzoek dat een groene omgeving de mens goed doet. Dit kan een bos, park, volkstuintje of wat anders zijn. Zelfs kamerplanten of afbeeldingen van groene natuur doen ons goed. De Gezondheidsraad deed een inventarisatie van studies en kwam tot de conclusie dat groen in de nabijheid van mensen gepaard gaat met een betere gezondheid en een lagere kans op overlijden.

Je kunt van deze wetenschap gebruik maken door juist dit groen op te zoeken of in je huis te creëren. Je kunt ook een stapje verder gaan en bewust aan de slag gaan met forest bathing. Dit is iets wat al jaren in Japan beoefend wordt.
Forest bathing is het in je opnemen van de bosatmosfeer. Dit heeft niets te maken met zomaar actief zijn in het bos, zoals wandelen, joggen of fietsen. Dan ben je ook in het bos, alleen vaak ben je jezelf niet heel erg bewust van je omgeving. Bij forest bathing ben je jezelf juist heel erg bewust van je omgeving, met al je 5 zintuigen. Je neemt dus met vol je aandacht en in rust het bos waar. Door traag in het bos te lopen en de boslucht te ruiken. Om je heen te kijken naar alle kleuren en vormen en het lichtspel van licht en schaduw. Het luisteren naar alle geluiden, zoals het ritselen van de bladeren, tjilpende vogels of een kabbelend beekje. Het voelen van je omgeving, de takjes onder je voeten. Als ook met je handen voelen zoals, aan de bladeren, mos en boomschors. Ook zou je thee kunnen zetten van verzamelde bladeren en bessen.
Je loopt in een rustig tempo van ongeveer 2km per uur door het bos. Daarbij neem je bewust de omgeving waar, zoals die hierboven beschreven is. Ook kun je ervoor kiezen om ergens in het bos op een andere groene plek te gaan zitten. En je daar heel bewust met de natuur te verbinden om je heen, door te kijken, voelen, ruiken, horen en eventueel te proeven. Het langzaam wandelen heeft een groter gezondheidseffecten. Maar het alleen al bewust in de natuur zitten heeft ook een bewezen gezondheidseffecten. Dus zeker de moeite om dit uit te proberen en te gaan toepassen.

Forest bathing zorgt ervoor dat het immuunsysteem verbeterd. Het zorgt verder voor ontspanning en verlaging van stress. Verlaging bloeddruk. Het heeft ook psychologische effecten zoals, gevoel van vitaliteit en kracht, tevens een afname van spanning, boosheid, vermoeidheid, depressie en angst.