Rust in je hoofd en ruimte om je heen

Stilte
even niets
zijn wat is
stilte in je hoofd
Rust

Vaak zijn wij gewend om maar steeds door te hollen. Geen tijd voor rust, echt rust in je hoofd. Ook al loop je in het bos of lig je op de bank een boek te lezen, wil dat nog niet altijd zeggen dat je rust in je hoofd creëert. Je kunt wandelen in het bos, door het wandelen als doel te verheffen. Ja dat doet je goed en is fijn om te doen. Alleen echt rust geven en genieten…. Dat is vaak toch iets anders.
Ook ik zelf ben tot die conclusie mogen komen. Ik neem toch mijn rust? Nee hoor nu ik uitgevonden heb wat echt rust nemen is, merk ik duidelijk een verschil.

Echte stilte:
Echt rust nemen, is het even stil laten worden in je binnenste. Even helemaal niets hoeven. Alleen even te zijn.
Hoe doe je dit dan? En op welk moment van de dag?
Dit is voor iedereen verschillend. Door de tijd te nemen voor jezelf en te kijken waar je behoefte aan hebt kun je hier al een begin mee maken. Verlaag je tempo en stap even uit de “sneltrein” waar wij nu in leven. Neem letterlijk even adem ruimte en tijd om te landen op aarde. Sta dan stil bij het moment, kijk, hoor, voel en zie bewust, neem alles in je op en geniet.
Genieten is hier het tover woord. Echt genieten van wat je doet. Vooral dit genieten zorgt ervoor dat je rust en ruimte creëert. Piekeren en echt voluit genieten vanuit je hart gaan gewoon niet samen.
Het genieten kan al in kleine dingen zitten zoals;
Het drinken van een kop thee en verder niets.
Buiten in de zon staan.
Luisteren naar de vogeltjes buiten.
Kijken naar je kind dat aan het spelen is.
Het kijken naar alle kleuren van de herfst.
Voel wat voor jou nu klopt………

Maak als je wilt bewust die keuze en maak er ruimte voor in je leven, ruimte om te leven. Ruimte om er helemaal te zijn. Even uit de sneltrein van het leven te stappen en gewoon te genieten van alles wat er is. Ook al is dat soms eng of ongemakkelijk. Die “sneltrein” kan soms ook veilig aanvoelen, omdat er simpelweg weinig ruimte is om te voelen en echt bij je gevoelens stil te staan. Zodra je rust neemt, krijgen die gevoelens ook meer ruimte. Ruimte om te voelen en het er te laten zijn.

Een mooie oefening:
Ga rustig zitten en sluit je ogen. Adem een paar keer diep in en uit. Laat het helemaal rustig worden in jezelf. Daal met je gedachten af naar je buik of een andere plek waar het rustig is. Voel de warmte en de geborgenheid. Laat het helemaal tot rust komen.
Zie voor je een groot, veilig en warm hart. In dat hart sta jezelf met alle ruimte om je heen. Hoe voelt het daar? Wat ben je daar aan het doen? Ga rustig zitten, midden in dit hart. Voel de warmte, rust en geborgenheid in dit hart. Laat het helemaal door je heen stromen. Dit gevoel kun je meenemen naar de buitenwereld en kun je jezelf ook in de buitenwereld geven. Jij bezit dit namelijk. Wat heb je nodig om deze rust mee te nemen in de buitenwereld? Laat het gewoon opborrelen, vanuit je diepste weten. Het antwoord komt vanzelf.
Neem dit antwoord mee en breng dit naar je hart. Koester het en voel de warmte en genegenheid binnen in je. Voel de rust in heel je lijf. Neem dit gevoel mee als je zometeen je ogen weer open maakt.
Haal dan een paar keer diep adem en maak dan op jou tempo je ogen weer open.

Neem de komende tijd als je wilt, de ruimte om gewoon even te genieten. Even helemaal in het moment te zijn, zonder telefoon of andere stoorzenders. Gewoon even zijn…..

Geniet ervan.rust

Liefde volle groet,
Nicole Geertjens